18 maja 2017

W kręgu księżniczki, Jean Sasson

Książki Jean Sasson są niesamowicie ważne i poruszające. Dotykają cierpienia kobiet - wschodnich niewolnic. Ukazują podporządkowanie się mężczyznom i tym samym własne zniewolenie. Do tej pory Wybór Jasminy jest jedną z książek, które najbardziej zszokowały mnie podczas czytania. Książka Sekrety księżniczki, która nawiązuje do tej dziś przeze mnie omawianej, również znacząco odbiła się na postrzeganiu saudyjskiego świata.


W kręgu księżniczki to trzeci tom cyklu Księżniczka. Nie bójcie się jednak rozpocząć lektury od tej pozycji. Doskonale sobie poradzicie i choć umknie Wam wiele poprzednich historii to zapewniam, że tu znajdziecie ich równie wiele.

Sułtana jest niezwykle bogatą kobietą z szanowanego rodu. Jako jedna z niewielu w Arabii Saudyjskiej ma to szczęście, że znalazła kochającego i wyrozumiałego męża. Mężczyznę, któremu całkowicie ufa, i w którym ma oparcie.
Dlatego stała się ambasadorką kobiet, które w życiu doznały religijnego i kulturowego okrucieństwa.

W kręgu księżniczki  tym razem porusza nie tylko losy muzułmanek, ale Jean Sasson oczami swojej przyjaciółki Sułtany, poznaje kobiety, które nie urodziły się w Arabii. Najczęściej są to Europejki, kobiety, których urzekła egzotyczna uroda mężów i specyfika krajów. Wszystkie łączy jedno złudne przeświadczenie, że uda im się zachować swoją tożsamość. Są przecież piękne, wyzwolone, wychowane w feministycznym duchu. A jednak początkowo uwielbiane przez narzeczonych, którzy zachwycają się ich urodą z czasem stają się jedynie służkami, kochankami i niewolnicami we własnym domu. Dostają od mężów biżuterię, której nie mogą nosić, przestają wyrażać swoją opinię, przestają nakładać makijaż, a z czasem przestają się uśmiechać, by to co dotychczas w nich wartościowe zamienić na łzy.
Nie zabraknie też dramatycznych losów rdzennych mieszkanek tego przegranego dla kobiet kraju. Szkoda, że przyzwolenie społeczeństwa jest tak ogromne, a tak mało jest osób, które jak Sułtana pragną z tym walczyć.


Książka dla wszystkich tych, którzy mają w sobie empatię i pragną odkrywać losy innych kobiet w zmaganiach z trudnościami na tle kulturowym i religijnym.

W kręgu księżniczki, Jean Sasson

Wydawnictwo Znak Literanova, Kraków 2017
Moja ocena: 7/10
  • Po przeczytaniu tej książki zyskałam 2,1 cm do akcji "Przeczytam tyle, ile mam wzrostu"
Pozostało mi jeszcze: 104,7 cm
 Przeczytaj moją recenzję na BookHunter.pl
Przeczytane w tym roku 30/70

13 komentarzy:

  1. Interesująca tematyka. Czytałam już kilka podobnych publikacji, na tę również mam oko.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sporo tego typy książek już przeczytałyśmy i musiałyśmy zrobić sobie od nich przerwę bo jednak historie jakie są w nich ukazane "siedzą" w człowieku dość długo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dużo zależy od podejścia :)

      Usuń
    2. O niektórych książkach dość długo się pamięta ;)

      Usuń
  3. Oj tym razem tematyka raczej nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Tematyka mi przypomniała o ,,Wspaniałym stuleciu", ulubionym serialu mojej babci i mamy. Pewnie ta książka też by je zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie mam pojęcia o tym serialu, bo nigdy mnie nie do niego nie ciągnęło

      Usuń
  5. Kurcze interesowałam sie tematem, może sięgnę po tą książkę

    OdpowiedzUsuń
  6. Pomimo, że taka tematyka mnie interesuję. Obecnie nie miałabym na nią w ogóle ochoty. Siedzę w literaturze specjalistycznej do sesji ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń