8 grudnia 2016

Wichrowe wzgórza, Emily Bronte

Niezwykle ciężko ocenić mi było książkę, którą czytam po raz drugi.

Pierwszy raz sięgnęłam po nią w liceum, zachęcana entuzjazmem jaki wywołała wśród moich znajomych. I tym samym podzieliłam ich miłość do twórczości E. Bronte, a potem fascynację do innych książek rodzeństwa.

Tym bardziej obawiałam się jak teraz ją ocenię.
Czy moje dorosłe już życie i wybory wpłyną na to, którego bohatera ocenię pozytywnie a do którego zapałam nienawiścią?


Zaprawdę powiadam Wam, jeśli nie znacie jeszcze losów czarującego i niebezpiecznego Heathcliffa to wstydźcie się bardzo.

Wichrowe wzgórza to powieść ponadczasowa, choć realiami osadzona na przełonie XVIII i XIX wieku, a napisana w 1847 roku.
Wielowątkowa powieść podejmuje wiele trudnych tematów, ale jeden z nich wydaje się być najważniejszy: To ogromna miłość Heathcliffa  do swojej przyszywanej siostry Katarzyny. Miłość, która ze względu na okoliczności nie może być spełniona.
Heathcliff całe swoje życie żyje złudzeniami, ma nadzieję na ożenek z Katarzyną i chrapkę na posiadłość jej brata. Jest duszą porywczą i niespokojną, a wszelkie porażki utwierdzają go w przekonaniu, że jeśli nie miłość to jednak nienawiść jest kluczem do sukcesu.
Gdy jego plan się nie powiódł Heathcliff wyjeżdża, mając w pamięci poniżanie przez przyszywanego brata i odrzucenie uczuć Katarzyny narasta w nim frustracja.
Katarzyna wychodzi za mąż za Edgara Lintona, choć nadal kocha Heathcliffa, a ten po powrocie na złość ukochanej żeni się z jej szwagierką.

Świetnie napisana i idealnie skrojona literacko. Wciąż mnie zachwyca. Teraz wydana w pięknej twardej oprawie z obwolutą, z przepiękną i wymowną fotografią na okładce.

Warto mieć ją na swojej półce.
Warto do niej powracać.

Wichrowe wzgórza, Emily Bronte
Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2016
Moja ocena: 10/10
Średnia ocena z lubimyczytac.pl: 7,6/10


  • Po przeczytaniu tej książki zyskałam 3,6cm do akcji "Przeczytam tyle, ile mam wzrostu"
Pozostało mi jeszcze: 79,6 cm

 Przeczytaj moją recenzję na BookHunter.pl

21 komentarzy:

  1. To nie jest powieść dla mnie. Miałam do niej kilka podejść ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mysle, ze kiedys do niej jeszcze powrocisz

      Usuń
  2. Ciekawa jestem co stoi na przeszkodzie tej miłości, trzeba by zajrzeć do tej ksiązki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jest to mój gatunek literacki...

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam okazji jeszcze czytać <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieje, ze kiedys trafi w twoje rece

      Usuń
  5. Znam, znam, ale nie miałam z nią do czynienia... ładnych kilka lat... Z chęcią do niej powrócę kiedyś :)
    Pozdrawiam. Miłego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ksiazka z tych, do ktorych sie powraca

      Usuń
  6. Nie czytałam i nie przeczytam - nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. czytałam na 1 roku studiów do egzaminu :D udało mi się z niej nawet odpowiadać i dość dobrze mi poszło :) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a my nie mielismy jej na liście lektur

      Usuń
  8. Czytałam kilka lat temu. Intrygująca, mroczna i w sumie smutna historia :( Oglądałam też film na podstawie książki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam tę książkę i o dziwo ciągle leży na półce i czeka na swoją kolej. Nie wiem czemu do tej pory po nią nie sięgnęłam :)

    OdpowiedzUsuń