3 sierpnia 2015

Jak upolować faceta? Po pierwsze dla pieniędzy, Janet Evanovich - recenzja książki

Jak upolować faceta? Po pierwsze dla pieniędzy, Janet Evanovich
Wydawnictwo Fabryka Słów, Lublin 2012


Zanim otworzyłam książkę pomyślałam, że jest to kolejny poradnik dla zdesperowanych kobiet, śniących swój amerykański sen.
Nic z tych rzeczy, choć główną bohaterką, jest właśnie zdesperowana kobieta.

Stephanie Plum to zakręcona, młoda kobieta. Niby wie, czego chce od życia, ale tak naprawdę nie potrafi tego uzyskać. Chciała męża, więc go dostała. Niestety odszedł. Chciała mieć dobrą pracę, więc ją dostała. Niestety została zwolniona. Porażka goni porażkę. Bieda, która dotknęła Stephanie po utracie pracy, zmusza ją do podjęcia nawet psiej roboty. Po tym, gdy komornik zabiera jej samochód, postanawia poprosić o pracę swojego kuzyna. Ten owszem ma dla niej pracę, za najniższą krajową, ale ma też coś lepszego... I tak oto Stephanie Plum zostaje łowczynią i wpada jak nomen-omen śliwka w kompot. 

 Są tacy mężczyźni, którzy pojawiają się w życiu kobiety, by je dokumentnie spieprzyć na zawsze.

Złowić ma faceta - i to nie jednego. Jednak główną nagrodę stanowi niejaki Joseph Morelli, przestępca i morderca. Strach się bać? Teraz tak, jednak kilkanaście lat temu ten sam młody Morelli rozdziewiczył Stephanie kupując u niej rurki z kremem w jej pierwszej dorywczej pracy.
Stephanie początkowo traktuje nową fuchę jako zabawny epizod w swym życiu, z czasem jednak przekona się o tym, że kajdanki i broń, które spoczywają gdzieś w czeluściach jej torebki są niezbędne by mogła przetrwać. Czy będzie musiała ich użyć? Czy poradzi sobie z przestępczym półświatkiem? Czy aby na pewno nie zostanie wpakowana w kłopoty? Seksowna i uwodzicielska kobieta, jakiej broni jeszcze może użyć? Tego dowiecie się czytając powieść.

Powieść jest pierwszym tomem cyklu zatytułowanego imieniem i nazwiskiem bohaterki. Tom pierwszy z cyklu o Stephanie Plum jest prowadzony z perspektywy bohaterki, narracja pierwszoosobowa. Powieść czyta się przyjemnie i lekko. Strona za stroną lecą błyskawicznie, jednak całość jest dość przytłaczająca.
Niby jest umiejętne połączenie wyszukanego humoru, (gdzie na piedestale stoi pani Mazurowa, babcia bohaterki, która czuje się mocno seksowna, pomimo zwiotczałej, wysuszonej skóry i kolan przypominających piłki) oraz wartkiej akcji jak w thrillerze, to jednak bywa męcząco i momentami czytając książkę miałam już ochotę ją zakończyć.
Tym bardziej dziwi mnie, że z okładki przemawia informacje o mocnej pozycji na liście amerykańskich bestsellerów.

I dochodzę sobie do wniosku, że nasza polska literatura to jednak jest fenomenalna...
Nie wiem czy sięgnę po kolejny tom.

Zaglądam jak to przedstawia się w całym cyklu. 21 tomów (13 w Polsce)?
I już wszystko jasne. Bestseller - wiele tomów - jeden, drugi, trzeci i następny, następny, następny... Szybki przemiał, kasa, kasa, kasa...

I niech mi ktoś powie, że ja jestem antybestsellerowa.  Ja nawet mam uczulenie na to słowo :/

W 2012 roku na podstawie książki powstałfilm w reżyserii Julie Ann Robinson z Katherine Heigl w roli głównej. I teraz wszystko staje się jasne skąd znam okładkę.
Nie oglądałam filmu, jednak sądząc po ocenie moich znajomych z filmwebu (średnia 4.5/10) nie mam ochoty (choć samą aktorkę bardzo lubię)

O autorze:


Janet Evanovich - urodziła się w 1943 roku, w stanie New Jersey. Popularność przyniósł jej właśnie cykl o Stephenie Plum. Od tamtej pory namiętnie rozwija ten cykl, który liczy już podobno 22 tomu. Matka i żona, do czasu wydania książki gospodyni domowa.






Okładka: 

Okładka w polskiej wersji stanowi kadr z filmu mającego premierę w Polsce w 2012 roku (tym samym roku, co pierwszy tom cyklu), natomiast amerykańska okładka to po prostu zielone tło w odcieniach morskich i napisy. Żadnych fotografii czy obrazków.








Moja ocena: 5/10
Średnia ocena z lubimyczytac.pl: 7,2/10
Średnia ocena z goodreads.com: 4,0/5


Po przeczytaniu książki zyskałam 2.14 cm do akcji "Przeczytam tyle, ile mam wzrostu"
Pozostało mi jeszcze: 142,34 cm

4 komentarze:

  1. Życzę wytrwałości w czytaniu książek, bo przed Tobą jeszcze sporo cm.
    :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuje, że książka będzie ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka nawet mnie zaciekawiła;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej nie jest to książka dla mnie. Z reguły nie czytam poradników.

    OdpowiedzUsuń