9 lipca 2014

Ogórki w pomidorowym sosie na zimę do słoików - sałatka na zimę

Pod folią nazbierałam sporą ilość ogórków, a miałam jeszcze pokaźną ilość kupnych, które już zaczęły z lekka żółknąć.
Zmuszona byłam w jakiś sposób je wykorzystać, więc zrobiłam sałatkę do słoików.

Ten przepis testowałam po raz pierwszy. Ale muszę przyznać, że bardzo mi posmakowały. Dziś otworzyłam na próbę pierwszy słoik.

Ogórki są mięciutkie, dużo w nich pysznej cebulki. Zatopione są w pomidorowym sosie słodko-kwaśnym. Jednak bardziej powiedziałabym, że słodkim niż kwaśnym. Dlatego przy następnej porcji przetworów (tak, na pewno jeszcze zrobię w tym roku kilkanaście kolejnych słoików) zmienię proporcję cukru i octu z przewagą octu, dlatego, że ja i moja rodzina lubimy ostrzejsze przetwory. Ten przepis jest dość łagodny.



Ogórki pyszne! Polecam!
Koniecznie musicie spróbować.

Nie zdążyłam zrobić zdjęcia po wyjęciu sałatki ze słoika, bo wszyscy rzucili się na kosztowanie i nic nie zostało.

Ocenę 6/6 przepis dostał od mamy, babci, siostry i sąsiadki
Ocenę 5/6 od brata i narzeczonego (bo im tylko mięso w głowie:P)
Ogórki w sosie pomidorowym na zimę do słoików



Liczba porcji: 4 duże słoiki
Czas przygotowania: Około 1,5 godz w porywach do dwóch (z przerwą na relaks)
Koszt: 
18 zł / całość
4,50 zł / porcja


Składniki:

ilość kalorii na słoik i na porcję ok. 100 g (przesuń strzałką w górę, w dół by ustalić porcję)


  • 3kg ogórków
  • 1kg cebuli
  • 6 dużych ząbków czosnku
  • 2 łyżki soli
Zalewa:
  • 0,5 szklanki octu (następnym razem dam trochę więcej, by wyostrzyć smak)
  • 0,5 szklanki oleju
  • 1 niepełna szklanka cukru
  • mały słoik koncentratu pomidorowego (ok. 200g)
  • zioła prowansalskie
  • 0,5 łyżeczki chilli
  • ziele angielskie 
  • liść laurowy
1. Ogórki obrać ze skórki, pokroić w plasterki (bez różnicy czy grubsze czy cieńsze)
2. Cebulę posiekać w piórka, czosnek w plasterki.
3. Wymieszać w misce razem z 2 łyżkami soli. Odstawić na minimum 30 minut.

4. Zalewę zagotować w większym garnku.
5. Do zalewy wrzucić ogórki wraz z wodą, która się wytworzy. Zagotować co jakiś czas mieszając.
6. Słoiki (4 duże) wyparzyć. Nakładać sałatkę do słoików. Zakręcić.
7. Pasteryzować przez ok. 10 minut.



 TIPY:
- Sałatkę nakładamy gorącą do słoików i w takiej też wodzie musimy pasteryzować słoiki.
- Sałatka jest bardziej słodka niż kwaśna, jeśli chcesz zmień odrobinę proporcje cukru i octu.



Ps.
Przepraszam Was za "niewyjściową" zakrętkę do słoika, ale moje lenistwo sprawiło, że nie chciało mi się schodzić do piwnicy i wzięłam te, które miałam w szufladzie.


Jeśli komuś się przyda to wstawiam moją etykietkę:

23 komentarze:

  1. Rewelka ,przepyszne,dzis zrobiłam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam dodawałaś czyste chilli czy pieprz cayen i ile tych ziół prowansalskich?

    OdpowiedzUsuń
  4. Pieprz Cayenne, a ziół prowansalskich tak na oko około 2 łyżeczek.

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie zabieram się do roboty ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. właśnie zrobiłam tą sałatke, tylko nie miałam w domu ziół prowansalskich i zamiast nich dałam tymianek, oregano i przyprawę do.. gyrosa ;-) sałatka jest przeeeepyyysznaaaa !!! :-)
    bardzo dziękuję za ten super przepis!

    aaa no i dałam zamiast pół szklanki octu, całą szklankę

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapach podczas gotowania był przepiękny, ziół wsypałem całą paczkę (mam nadzieję, że nie przesadziłem ;) Po jakim czasie sałatka nadaje się do jedzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z ziołami nie da się przesadzić :))

      Ja swoje otworzyłam już na drugi dzień by skosztować.
      Ale pewnie pełnię smaku osiągną dopiero zimą :))

      Usuń
    2. Więc daję im minimum miesiąc (tak jak to robię w przypadku ogórków na ostro z chilli/curry). Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    3. Nie wytrzymałem! Otworzyłem wczoraj słoik. I bardzo dobrze, gdyż właśnie zabieram się za krojenie ogórków na kolejne słoiki. Ogórki nie obieram (są bardziej chrupkie), octu daje nie pełną szklankę, chilli ok 1/5 łyżeczki (lubię na ossstro ;) Dzięki wielkie za ten przepyszny przepis. Pozdrawiam.

      Ps. Sałatka jest świetnym dodatkiem do potraw z grilla.

      Usuń
    4. Haha ha... Wiedziałam, że nie wytrzymasz.

      Ja może też jeszcze dorobię tych ogórków :)

      Usuń
  8. mam nadzieję
    że będzie dobra

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Nie trzeba wody, ponieważ sok wytworzy się wcześniej przez zasolenie ogórków i będzie zalewy wystarczająca ilość, nie będą też ani słone, ani mocne :)

      Usuń
  10. dzieki serdeczne, poraz pierwszy w zyciu robie jakiekolwiek przetwory :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymam kciuki :) niebawem będę miała fajniejszy przepis na coś z cukinią :)

      Usuń
  11. Sałatka fenomenalna :) właśnie pasteryzuję słoiczki. Ja z kolei trochę sobie pod siebie zmieniłam przepis, w moim przypadku bez ziół prowansalskich za którymi średnio przepadam. I z trochę innym sposobem przygotowania... mniej wymagającym :P... Próbowałam oczywiście w przygotowaniu i jest super pyszna :) Dzięki serdeczne za fajny i ciekawy przepis :) Pooozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a kiedy dodajesz przecier pomidorowy?

      Usuń
    2. od razu do zalewy razem z octem i pozostałymi do garnka

      Usuń
  12. Odwracac sloiki po pasteryzacji?
    Czy to problem ze troche ogórków wystaje nad zalewę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odwracać :) ja zawsze wszystkie odwracam, bo to pozwala na lepsze zassanie się słoika.

      Nie problem, ale zawsze możesz spróbować łyzeczką trochę je docisnąć

      Usuń